Taakgroep Diaconaat

Inzet en doelen

De inzet en de doelen: de taakgroep diaconaat tracht namens de Koorkerkgemeenschap vorm te geven aan de ondersteuning van mensen en groepen die extra hulp nodig hebben.

Voor deze diaconale projecten kiezen we zoveel mogelijk voor lange(re) projecten in plaats van het al te veel versnipperen van collectedoelen. Voor de kerkleden zal het doel waarvoor gecollecteerd wordt op deze manier waarschijnlijk ook duidelijker worden, waardoor zij ook meer bij betrokken zullen raken. Ook zal er gekozen worden voor een jaarthema waaraan de doelen zoveel mogelijk gekoppeld worden. We proberen daarbij zo goed mogelijk aan te sluiten bij internationale, nationale en regionale/plaatselijke doelen.
Regionaal/lokaal gaat het om ondersteuning van sociale minima, inzamelingen voor de voedsel- en kledingbank, vakantietasjes voor kinderen, kerstpakketten voor gedetineerden in Torentijd, toilettassen voor de opvang van DOOR, lunch met statushouders, opvang en begeleiding van kwetsbare mensen als vluchtelingen, daklozen, drugsverslaafden, etc.

Een deel van de opbrengst van de boekenmarkt wordt besteed aan doelen zoals CitySeeds, het Pennywafelhuis en vakantietasjes voor kinderen. Eerder zijn vanuit de opbrengst de VoorleesExpress en het Taalexpertisecentrum ondersteund. Ook de Actie Vakantietas steunen we met een gift waarmee we iets kunnen toevoegen aan de ‘rugzak vol verrassingen’.
Niet alleen geven is belangrijk, maar ook doen! Denk hierbij aan het aanwezig zijn bij de lunches met statushouders en het meewerken aan de verschillende projecten van de Koorkerk.

Activiteiten
Om een bijdrage te leveren aan de realisatie van de speerpunten worden de volgende activiteiten uitgevoerd:

1. Het vaststellen van de diaconale collectedoelen.
  2. Het leveren van een bijdrage aan sociale projecten in Middelburg en op Walcheren.
  3. Het maandelijks geven van informatie door middel van een vaste rubriek in de Vierpas.

‘Rode zak’ collectes
Aan diaconale projecten kunt u op zondag een financiële bijdrage leveren tijdens de kerkdienst (rode collectezak of QR code voor geven via de app GiVT), via de wijkkas of door rechtstreeks een bedrag over te maken naar het genoemde doel. Meer informatie over collectes vindt u in de Vierpas, de weekbrief en op de liturgie. Met collecteopbrengsten ondersteunen we een locale/regionale doelen, landelijke of (wereld- )diaconale doelen.

Gezamenlijke en diaconale inzet
Buiten de specifieke zelfgekozen collectedoelen wordt gemiddeld 1 keer per maand gecollecteerd voor het werk van de centrale diaconie van de Protestantse Gemeente Middelburg. Daaruit worden o.a. de actie sociale minima, kerstpakketten Torentijd en toilettassen DOOR, de stille diaconale bijstand en acute noodhulp bij rampen bekostigd.
Naast het financiële aspect, zijn er natuurlijk ook veel praktische zaken te regelen. Denk hierbij aan het samenstellen en uitreiken van de vakantietasjes, de Sint Nicolaaszakjes, kerstpakketten en toilettassen en het in ontvangst nemen van voedsel en kleding voor de Voedselbank en de Kledingbank. Vanuit de Taakgroep Diaconie en samen met veel vrijwilligers uit de Koorkerk, worden hierbij de handen uit de mouwen gestoken.

Ook voor deze doelen zijn suggesties vanuit onze gemeenschap hartelijk welkom.

Samenstelling en werkverdeling Taakgroep

Voorzitter: Vacature - Interim-voorzitter Gerda van Leeuwen, e-mail: gsvleeuwen@zeelandnet.nl
Secretaris en contactpersoon tot 1 januari: Rob van der Tol, tel.: (0113) 853891,
e-mail: robvandertol AT gmail DOT com